sygdom

I Børnehuset Toftekær følger vi Sundhedsstyrelsens vejledning i forhold til syge børn i institution.

Du kan finde Sundhedsstyrelsens publikation "Smitsomme sygdomme hos børn, vejledning for daginstitutioner, skoler og forældre"

ved at følge linket https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/smitsomme-sygdomme/~/media/FC52A31AC07E484793B3EE2E5950A9A5.ashx

Er mit barn rask eller syg?

Barnet er raskt, når det er feberfrit, og almentilstanden er upåvirket. Barnet skal kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at kræve særlig omsorg og pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage med på udflugt.

Barnet er sygt, hvis almentilstanden er påvirket, hvis det har feber, eller hvis der er specifikke tegn på sygdom.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt barnet er raskt, er det en god ide at blive hjemme.

Forældrene bør:

-Holde syge børn hjemme.

Acceptere personalets vurdering af, om barnet er sygt/smittefarligt, når personalet kontakter forældrene med henblik på at hente barnet hjem.
Informere institutionen om, hvad barnet fejler.

Personalet har pligt til at kontakte forældrene med henblik på, at de snarest skal hente barnet hjem, hvis der er mistanke om sygdom hos et barn både af hensyn et til det enkelte barn, men også for at minimere en eventuel smittefare for de øvrige børn.

Det kan ske at dit barn i institutionen har udvist en påvirket almentilstand f.eks. været meget pjevset, ikke har villet  spise og ikke har kunnet deltage i fællesskabet med de andre børn og derfor er blevet sendt hjem, men du oplever, at dit barn har det godt når det er hjemme hos dig – så tænk på at dit barn skal forholde sig til væsentligt mindre og nu har sin allermeste nærmeste voksne ved sin side- så kan dit barn klare væsentligt mere – også når man er halv skidt tilpas